אימונים מדוע הרבה אנשים מבזבזים את זמנם בחדרי הכושר

הנושא בפורום 'מחקרים בתזונה ואימונים' פורסם ע"י Mike, ‏10/10/17.

טוען...
  1. 67,970 נק' מוניטין
    3
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,645
    לייקים:
    9,911
    מין:
    זכר
    Depositphotos_38163771_l-2015.jpg



    "לופ החיטוב האין סופי" זה משהו שאני "המצאתי" במהלך השנים כי אני הייתי שם במשך זמן רב באופן עצמי. לופ החיטוב זו כמו לולאה אינסופית (ללא תנאי עצירה) במדעי המחשב שלרוב במדעי המחשב יתייחסו לכך בתור באג ואני אוהב לדמות זאת לבאג פסיכולוגי אצל המתאמן הממוצע. באופן עקרוני, אותו אדם חושב שיש לו המון שומן להוריד, למרות שנמצא כבר במשקל "תקין". אותו אדם מנסה לחטב ע"י תפריט הדוגל במאזן קלורי שלילי, אימונים אירוביים בנפח חסר תקדים ואם מתמזל מזלו גם מבצע כמה אימוני כוח בשבוע נתון. בפועל, לאותו אדם כנראה יש באמת משקל יחסית נמוך אך אחוז שומן גבוה. אי לכך, המשקל הוא לא פקטור. למרות זאת, נראה הרבה חבר'ה ללא מסת שריר משמעותית שמתהלכים בחדרי הכושר ומנסים בכל הכוח לחטב. למה? יש לכך סיבות רבות, לרוב:

    * להעלים את המותניים/צמיג הקטן מהבטן "התחתונה" (אין מושג/שריר שכזה מבחינה אנטומית)
    * לחטב את הרגליים
    * להוריד את השומן מהיד אחורית
    והרשימה עוד ארוכה.

    בפועל, זהו כנראה שומן "עיקש" שמבחינה מחקרית לעולם לא הוכח קונצפט שכזה או לפחות לא הוצע לו מנגנון פיזיולוגי אחיד שכולם מסכימים עליו. שומן שכזה גם לא ניתן להסיר באופן נקודתי שלא בניתוח כירורגי.
    *******
    לופ החיטוב האין סופי הוא קונצפט שבסופו של דבר מבזבז זמן רב לאנשים רבים בחדרי הכושר. מבחינה פסיכולוגית, יהיה קשה לבן אדם לקבל את העובדה שאם יעלה במסת השריר, אפילו ב 4-5 ק"ג של מסה שריר "נקייה", הוא יראה פי כמה וכמה טוב יותר מאשר אם ימשיך את אותו החיטוב ויבזבז זמן יקר. מדוע יבזבז את זמנו? פשוט מאוד, כי כדי להעלים את אותן מותניים, הגוף ימשיך לאבד שומן באופן יחסי מאזורים שונים שאינם קשורים למותניים ואז נוצר מצב של חוסר פרופורציה ו/או מראה "רזה מידי" שאינו מתאים לאותו אדם. אופציה נוספת שהיא מאוד שכיחה וזה הגדלת הגרעון הקלורי עד למצב שמתחילים לאבד מסת שריר בקצב מסחרר. אותם המותניים לדוגמה, בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, "ייעלמו" או יהיו הרבה פחות דומיננטיות אם נגדיל את הגב (במיוחד את הרחב גבי). כיצד מגדילים את הגב? עוברים לתהליך של העלאה במסת השריר, זאת אומרת פחות אירובי, יותר קלוריות בתפריט (מאזן קלורי חיובי קל בעדיפות) ואימוני כוח (לפחות 3 בשבוע).
    *******
    אותה בטן "תחתונה"/מותן תרד בסופו של דבר אם תמשיכו לחטב, אבל באיזה מחיר? במחיר של איבוד מסת שריר מסיבי, גרעון קלורי גבוה, סיכון אולי לפציעה/אימון יתר והשפעה פסיכולוגית מסיבית בהינתן הגדלת הגרעון הקלורי והמשך זמן החיטוב. בנוסף, ככל שממשיכים עם החיטוב/ירידה במשקל, סביר להניח שייקח יותר זמן להתאזן מהדיאטה ותהליך שכזה יהיה יותר חריף/קשה עם פוטנציאל גבוה לקבל ריבאונד של שומן וזה מוביל אותנו למסקנה שאולי אתם עובדים לחינם.
    *******
    באופן עקבי אני רואה נשים בגבוה 160 ס"מ במשקל 45 ק"ג שרוצות להמשיך לרדת במשקל גוף מבלי לבצע לפני כן תהליך של העלאה במסת השריר. כן, זה קשה פסיכולוגית לאישה להבין שהיא צריכה כרגע להעלות במשקל הגוף (אם כי לא בהכרח אומר לעלות באחוז השומן), אבל המראה החטוב והמיוחל זה בדיוק מה שאותה אישה רוצה, רק שפסיכולוגית קשה לה לקבל את זה. גברים חוטאים בכך לא פחות – הרבה חבר'ה שגובהם 180 ס"מ ושוקלים 65 ק"ג שרוצים להמשיך לחטב כדי להוריד את אותה הבטן או המותן. אתם צריכים להפסיק את התהליך ולעשות הערכה מחדש. גם אם תחטבו ותגיעו לאחוז שומן נמוך (9-8% שומן אצל גברים ו 17-18% אצל נשים), שזה חיטוב/קוביות אצל רוב האנשים, לא בהכרח תקבלו את המראה הזה כי חסרה מסת שריר באזור. אם חסרה מסת שריר באזור, אתם תצטרכו לרדת לאחוז שומן נמוך עוד יותר כדי שיראו את אותם ה"חיטובים". בפועל, אתם גם מאבדים הרבה מסת שריר באחוזי שומן שכאלו וזה נהיה קשה עוד יותר. אז הפסיקו את לופ החיטוב האין סופי, עשו תהליך של לפחות 4 חודשים של העלאה במסת השריר ורק אז תעשו את החיטוב המיוחל שוב. עד אז, אתם כנראה סתם מבזבזים זמן וזיעה בחדרי הכושר.
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!

טוען...