ייעוץ אישי בתזונה וכושר

תזונה ותוספים הפחד מקמח לבן – מוצדק או מדע בדיוני?⁣

הנושא בפורום 'מחקרים בתזונה ואימונים' פורסם ע"י Mike, ‏16/12/19.

טוען...
  1. 68,629 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    89,276
    לייקים:
    10,327
    מין:
    זכר
    [​IMG]


    למעלה תוכלו לראות 2 תמונות של 2 לחמים. אחד נחשב "לחם לבן" ולפי מרבית משוחרי הבריאות הוא מסוכן וצריך להכחיד אותו. השני זה לחם מ"קמח מלא" שאותו יש להשאיר ולהמליץ לכלל האוכלוסייה. האם באמת נדרש להימנע מקמחים לבנים? ⁣

    בפועל הלחם מקמח לבן היה לפני כן לחם מקמח מלא כביכול עד שהסירו ממנו את גרעין החיטה השלם (כך גם הנבט והקליפה). לפי החוק בישראל, לכל לחם שמכיל מעל 80% קמח מלא, ניתן לכתוב "לחם מקמח מלא" על העטיפה. כך שאם לא כתוב על הלחם עצמו "100% קמח מלא", בפועל יש סיכוי שרכשתם 20% קמח לבן ו"עבדו עליכם". אבל כמו שעוד מעט תראו זה לא כזה משנה.⁣

    הכדאיות הכלכלית לרכוש קמח מלא גם קצת תמוהה. יש שיגידו שזה היצע וביקוש או רק היצע, אבל לחם שלא נדרש עיבוד נוסף כמו לחם מקמח מלא מדוע שיעלה פי 2-3 מקמח לבן? כי אפשר לשווק את זה בתור לחם "בריאותי" ולמכור לכם בולשיט ואת האמת וזה דיי עובד.⁣
    נבדל זאת לכמה עקרונות (לאנשים בריאים):⁣
    1. הגוף שלכם לא באמת מבין מה זה קמח לבן או קמח מלא. הוא מבין ויודע "לקרוא" 3 מולקולות בסיסיות לכל הפחמימות איי שם: גלוקוז (מה שלרוב זורם לנו בדם), פרוקטוז (נחשב גם "סוכר הפירות") וגלקטוז (מגיע בעיקר מסוכר החלב, לקטוז). כך ש"לא אכפת" לגוף אם הכנסתם הרגע לחם מלא או לחם לבן מבחינת סוג הפחמימה באופן פרקטי.⁣

    2. בקמח מלא אומנם יש מעט יותר סיבים תזונתיים, אבל בהנחה שמומלץ לאדם לצרוך 20-30 גרם סיבים תזונתיים ליום, אלא אם אתם אוכלים 10 פרוסות לחם כל יום, הלחם לא יועיל באופן משמעותי לצריכת הסיבים היומית שלכם. ⁣

    בפרוסת לחם מלא יש סה"כ עוד 1.3 גרם סיבים תזונתיים. זה בטל בששים ביחס למה שיש בירקות או שיבולת שועל. גם אין שוני משמעותי בפרופיל הוויטמינים והמינרלים בין שני הלחמים. בלחם מלא יש מעט יותר ויטמין K וויטמין A שהם כלום ושום דבר כשמדובר בצריכה יומית מומלצת. במילים אחרות, לחם הוא לא מקור לוויטמינים, מינרלים או סיבים תזונתיים מלכתחילה. אז אפשר להפסיק לצטט שללחם מלא "יש יותר ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים" כי בפועל זה לא משמעותי או רלוונטי אלא אם אוכלים חצי כיכר לחם ויותר. ⁣

    מבחינת האם שבעים יותר אחרי שאוכלים לחם מלא, זה היה נכון כנראה אם כמות הסיבים התזונתיים הייתה משמעותית גבוהה יותר מזו של הקמח הלבן, אבל בפועל זה לא קורה.⁣

    3. קמח לבן לא נדבק לדפנות של המעי, לא מכיל יותר גלוטן מקמח מלא והאינדקס הגליקמי של שניהם דומה ולא רלוונטי להשמנה/רעב.⁣

    המסקנה: תאכלו איזה לחם שטעים לכם ותפסיקו להקשיב לאנשי הבולשיט :)
     
    נערך לאחרונה ב: ‏16/12/19
  2. ייעוץ אישי בתזונה וכושר
  3. 225 נק' מוניטין
    0
    דניאלביטון10

    דניאלביטון10 משתמש פעיל

    דניאלביטון10
    הצטרף:
    ‏18/11/18
    הודעות:
    466
    לייקים:
    153
    מין:
    זכר
    אף פעם לא הקשבתי לאנשי הבולשיט
    אבל כשמדובר בלחם קל 165 קל
    לעומת לחם לבן 230 קל בחיטוב
    הלחם קל עושה את העבודה :s85:
     
    The Joker. ו-אני=] אוהבים את זה.
  4. 264 נק' מוניטין
    0
    Ben2648

    Ben2648 משתמש פעיל

    Ben2648
    הצטרף:
    ‏24/9/19
    הודעות:
    326
    לייקים:
    175
    מין:
    זכר
    10 פרוסות של לחם מלא, או 30 פרוסות של לחם מקמח לבן באותה מידה.
    לא מכיר אדם שצורך את הסיבים שלו אך ורק מלחם, וגם אם כן, הוא כנראה יעדיף 10 פרוסות של לחם מלא מאשר 30 של לחם לבן,
    מכאן שזה לא טיעון שעובד "לטובת" הלחם הלבן.
    בסופו של יום צריך להסתכל על הערכים - עם זה קשה למכור סיפורים.
     
    DarY ו-sportguru אוהבים את זה.

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!

טוען...