מטבוליזם האם דיאטות יו-יו או הרעבה גורמות לחילוף החומרים להשתבש ו"לתקוע" אותנו במשקל?

הנושא בפורום 'מחקרים בתזונה ואימונים' פורסם ע"י Mike, ‏29/12/18.

טוען...
  1. 67,812 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,255
    לייקים:
    9,838
    מין:
    זכר
    אין שבוע שאני לא מקבל לפחות כמה עשרות הודעות מאנשים שחושבים שהם "דפקו" את חילוף החומרים שלהם כי הם לא יורדים יותר במשקל ובעצם תקועים. בואו נגדיר מה היא תקיעה במשקל: תקיעה אבסולוטית במשקל תתרחש כאשר עליתם על המשקל כל יום ועשיתם ממוצע של שבוע שלם של שקילות במשך 3 שבועות לפחות (3 ממוצעים). אם המשקל לא זז במשך 3 שבועות אז מזל טוב (או רע), אתם באמת תקועים. אם לא עשיתם זאת עד כה, ולא חיכיתם 3 שבועות וכבר אחרי שבוע אתם מרימים דגל לבן, אז אתם לא בכיוון מבחינת תהליך ומה דורש תהליך של ירידה באחוזי שומן/משקל.

    את רוב התקיעות במשקל אפשר לסכם ל-3 מילים: מחסור בגרעון קלורי. וכן, גם אם אתם אוכלים 800-1000 קלוריות ביום ועדיין לא יורדים, זה לא אומר שאתם בגרעון קלורי ש-ב-ו-ע-י. הגרעון הוא לא יומי, לכן זה לא משנה מה עשיתם ביום נתון. אם במשך 5 ימים אכלתם 1,000 קלוריות ביום (ואני לא ממליץ על ערכים קלוריים שכאלו) וביום 6 ו-7 אכלתם 4,000 קלוריות ביום אז יצא שהייתם במאזן קלורי שבועי ממוצע של כ-1,860 קלוריות שזה יכול להיות מאזן נטרלי של אישה ממוצעת שמבצעת פעילות גופנית קלה. זו הסיבה העיקרית מדוע אנשים לא יורדים במשקל. הסיבה המשנית היא שאנשים לא באמת מחשבים נכון את הקלוריות שהם אוכלים ביום. יש לנו מגוון רחב של מחקרים שמראה אנשים שחושבים שהם אוכלים 1,000 קל' ביום בפועל אוכלים פי 2 ולעיתים אף פי 3 יותר.

    היה רק מחקר אחד איי פעם שהראה פגיעה חריפה בחילוף החומרים עקב ירידה מסיבית במשקל בטווח זמן קצר יחסית (שהזמן יכול או לא להיות פקטור בנושא). המחקר בוצע על המשתתפים של התוכנית לרדת בגדול והם ירדו 30%+ ממשקל גופם במשך 7 חודשים. אם אתם לא נכנסים למשבצת המשוגעת הזו, אז לא סביר שקרה משהו לחילוף החומרים שלכם. חילוף החומרים "נפגע" באופן טבעי כי אתם יורדים במשקל ולכן שורפים פחות עצם קיומכם בעולם – זה קורה לכולם. ישנן גם התאמות שהגוף עושה בזמן ירידה במשקל כדי להוריד את ההוצאה הקלורית היומית, אך כל עוד יש גרעון קלורי אתם עדיין תרדו ולא משנה מה עשיתם בעבר מבחינה דיאטות יו-יו, הרעבה או כל דבר שדומה לכך. יש מגוון מחקרים על אנורקסיות, מפתחי גוף מקצועיים שירדו לאחוזי שומן אבסורדים, אנשים שביצעו עשרות דיאטות בחייהם (יו-יו) ושום דבר מיוחד לא קרה לחילוף החומרים שלהם – אז אם זה לא קרה למאות אנשים במחקר, שנבדקו במכשור מעבדה, למה שלכם זה פתאום יקרה? אם עדיין לא מצאתם את הבעיה, אמליץ לפנות לאיש מקצוע שימצא את הסטייה הקלורית בתפריט

    my-meme.jpg
     
    boos ו-MonkeyD אוהבים את זה.
  2. 2,195 נק' מוניטין
    0
    elchonon

    elchonon משתמש משקיע

    elchonon
    הצטרף:
    ‏18/7/18
    הודעות:
    2,238
    לייקים:
    1,325
    מין:
    זכר
    חד"כ:
    חדרי כושר מזדמנים
    איך מודדים אם החילוף חומרים נדפק או לא במחקר ?
    ואם יש דרך לבדוק, אז שמי שמפחד שהחילוף חומרים שלהם נידפק, פשוט יבדוק בעצמו.
     
  3. 67,812 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,255
    לייקים:
    9,838
    מין:
    זכר
    קלורימטיה לא ישירה (תא מטבולי). בארץ יש אוהל חמצן ולא עושים בדיקה כזו בזמן גרעון כי זה משבש את הנתונים
     
    boos אוהב/ת את זה.
  4. 1,288 נק' מוניטין
    0
    MonkeyD

    MonkeyD משתמש קבוע

    MonkeyD
    הצטרף:
    ‏30/9/18
    הודעות:
    1,403
    לייקים:
    843
    מין:
    זכר
    אפשר לשאול מה לגבי ההורמונים לאחר חיטוב? נניח טסטוסטרון במידה ונפגע...תוך כמה זמן חוזרים למוטב? במידה ומעלים את הקלוריות לניטרלי / פלוס קטן, שבוע? שבועיים? חודש? מתי אפשר להגיד שאם יוצא לך בבדיקה X זה כנראה לא קשור לחיטוב
     
  5. 2,195 נק' מוניטין
    0
    elchonon

    elchonon משתמש משקיע

    elchonon
    הצטרף:
    ‏18/7/18
    הודעות:
    2,238
    לייקים:
    1,325
    מין:
    זכר
    חד"כ:
    חדרי כושר מזדמנים
    אז אפשר בעצם לבדוק למי שרוצה ?
     
  6. 67,812 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,255
    לייקים:
    9,838
    מין:
    זכר
    זה תלוי לאיזה אחוז שומן ירדת. אם ירדת לאחוז שומן חד ספרתי כמו במחקרים של מפתחי גוף טבעיים איזון שכזה יכול לקחת גם חצי שנה

    זה לא רלוונטי. צריך לעניין אותך הוצאה קלורית יומית ולא רק קצב חילוף החומרים הבסיסי
     
    boos אוהב/ת את זה.
  7. 1,288 נק' מוניטין
    0
    MonkeyD

    MonkeyD משתמש קבוע

    MonkeyD
    הצטרף:
    ‏30/9/18
    הודעות:
    1,403
    לייקים:
    843
    מין:
    זכר
    נניח סביבות 11-13
     
  8. 2,195 נק' מוניטין
    0
    elchonon

    elchonon משתמש משקיע

    elchonon
    הצטרף:
    ‏18/7/18
    הודעות:
    2,238
    לייקים:
    1,325
    מין:
    זכר
    חד"כ:
    חדרי כושר מזדמנים
    האם קצב חילוף החומרים לא אינדקציה של הוצאה קלוריות יומית גם כן ?
    האם זה לא יכול להוכיח לבן אדם שלא נפגע חילוף החומרים שלו ?
     
  9. 67,812 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,255
    לייקים:
    9,838
    מין:
    זכר
    הוצאה קלורית יומית מורכבת מקצב חילוף חומרים הבסיסים שמהווה בערך 65% מההוצאה הקלורית היומית. פעילות גופנית יזומה ולא יזומה ותרמוגנזה של מזון מהווה את השאר. לכן לבדוק רק את קצב חילוף החומרים זה לא פרמטר לעלייה או ירידה במשקל

    בכל דיאטה רמות הטסט ירדו. השיקום תלוי באחוז השומן שירדת אליו ומניעים גנטים. זה לא ניתן לניבוי
     
    boos, MonkeyD ו-elchonon אוהבים את זה.
  10. 2,195 נק' מוניטין
    0
    elchonon

    elchonon משתמש משקיע

    elchonon
    הצטרף:
    ‏18/7/18
    הודעות:
    2,238
    לייקים:
    1,325
    מין:
    זכר
    חד"כ:
    חדרי כושר מזדמנים
    אז גם לבן אדם שנידפק חילוף החומרים שלו זה לא אמור להוות סיסבה לדאגה בגלל שזה לא פרמטר לירידה במשקל.
    הבנתי נכון ?
     
  11. 67,812 נק' מוניטין
    1
    Mike

    Mike מנהל אתר | לשעבר Moshe מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    87,255
    לייקים:
    9,838
    מין:
    זכר
    נכון אבל חילוף החומרים לא נדפק באמת אצל אף אחד במחקר לכן לא סביר שיש עד כה מישהו שזה קרה לו (חוץ מאותו מחקר משוגע של לרדת בגדול)
     
    boos ו-elchonon אוהבים את זה.
  12. 2,195 נק' מוניטין
    0
    elchonon

    elchonon משתמש משקיע

    elchonon
    הצטרף:
    ‏18/7/18
    הודעות:
    2,238
    לייקים:
    1,325
    מין:
    זכר
    חד"כ:
    חדרי כושר מזדמנים
    יש לי עוד איזה מליון שאלות על חילוף חומרים בכללי.
    אבל הסברת את הטענה שלך בצורה מובנת מאוד (בקשר למשקל).
    מעריך את ההשקעה, תודה רבה.
     
  13. 2,682 נק' מוניטין
    0
    Ohad

    Ohad משתמש משקיע

    Ohad
    הצטרף:
    ‏23/2/11
    הודעות:
    3,208
    לייקים:
    828
    חד"כ:
    בבית :)
    חצי שנה זה המון, על איזה אחוזי שומן מדובר?
    וכשאתה אומר איזון, השאלה אם ההשתקמות היית ליניארית על פני חצי שנה?
     
  14. 6 נק' מוניטין
    0
    שירלי1994

    שירלי1994 משתמש מתחיל

    שירלי1994
    הצטרף:
    ‏19/12/18
    הודעות:
    28
    לייקים:
    6
    מין:
    נקבה
    יכול להיות שהפיזור ישתנה לאחר שינוי דיאטות? ז״א ירידה מאיזור הבטן בתקופה אחת ובתקופה אחרת שינוי פחות משמעותי שם?
    ואם לא מה עושים במצב שיש ירידה אבל הבטן נשארת ״נפוחה״?
     
    Excel אוהב/ת את זה.
  15. 2 נק' מוניטין
    0
    Jviega

    Jviega משתמש מתחיל

    Jviega
    הצטרף:
    ‏24/8/13
    הודעות:
    61
    לייקים:
    2
    מין:
    זכר
    אם אין באמת נזק מטבולי, אז תוכל בבקשה להסביר לי את הנתונים הבאים:

    תלך לכל מחשבון קלורי באינטרנט (למשל מחשבון mifflin st jeor, או כל אחד אחר ) ותכניס את הנתונים שלך ואז את אותם נתונים עם המשקל יעד שלך.
    לדוגמא אני:
    גיל 25, גובה 187, משקל 125
    רמת אקטיביות- אפילו פחות ממינימום
    התוצאה מראה 2500 קלוריות כדי לתחזק את המשקל הזה.

    אם אני משנה את המשקל למשקל יעד שלי שהוא לדוגמא 85 קילו, כמות הקלוריות לתחזוקה מראה 2100 קלוריות.

    עכשיו זה לא משנה אם המחשבון מדוייק או לא, או כל אחד מהם, הנקודה פה שההבדל בקלוריות בין 40 קילו, הוא 500 קלוריות, וזה בגדול יהיה ההבדל בין המשקלים אצל כל מחשבון.

    אז על הנייר, כל מה שאני כביכול צריך לעשות, זה לאכול פחות 500 קלוריות, ואם הזמן אני ארד 40 קילו.
    למי זה בדיוק עובד ככה? לאף אחד. אנשים רק מתחילים עם מינוס 500 עד ל-1000, לפעמים אפילו יותר, יורדים איזה 10 קילו אולי יותר ואז נתקעים ולפעמים אפילו כמה פעמים ואז צריכים לאכול פחות ופחות ועוד יותר פחות.

    אם זה לא מוכיח שבוודאות יש נזק מטבולי\הסתגלות מטבולית כשיורדים הרבה במשקל אז אני לא יודע מה כן.

    לדעתי זאת בדיוק הסיבה ש95% מהאנשים שיורדים הרבה במשקל תמיד מעלים אותו בחזרה. כי זה פשוט לא בר ביצוע לטווח ארוך.

    קודם אנחנו צריכים לאכול פחות, ואז עוד יותר פחות ועוד יותר פחות, ובסוף אנחנו צריכים לחיות על תזונת רעב רק כדי לשמור על המשקל שלנו.
    בפועל מה שקורה זה שבן אדם ששוקל למשל 80 אחרי שרזה 40 + קילו, ועומד מול בן אדם ששוקל 80 קילו שאף פעם לא עשה דיאטה, ולשניהם יש את אותם נתונים כגון גובה, גיל ו הרכב גוף.

    האדם ששוקל 80 קילו אחרי שרזה 40, ישרוף הרבה הרבה פחות קלוריות במנוחה מאשר האדם ששוקל 80 קילו ואף פעם לא עשה דיאטה.

    ולכן זה לא בר התמדה לטווח ארוך וזה למה כמעט כולם אחרי שרזו חוזרים להשמין. ואגב זאת בדיוק הסיבה שכל אלה שמעלים את כל המשקל בחזרה לא חוזרים למשקל המקורי שלהם לפני הדיאטה, אלא הם אפילו משמינים עוד יותר ממה שהם היו לפני שהתחילו, כי הנזק המטבולי לא מתקן את עצמו עם ההשמנה, בפועל vם שורפים פחות ממה שהם שרפו באותו משקל לפני הדיאטה, לכן הם תמיד מוסיפים אפילו עוד משקל.

    וזה לא פלא שלאלה שעברו ניתוח לקיצור הקיבה (או כל אחד מההליכים האלה) יש את הסיכויים הכי טובים לשמור על המשקל החדש שלהם, כי הם פיזית לא מסוגלים לאכול הרבה, רעבים או לא, אוכלים שטויות או לא, פיזית הם בקושי יכולים להכניס משהו לבטן. אז הם מצליחים להיות בתזונת רעב ליותר זמן.

    @Mike
     
    נערך לאחרונה ב: ‏14/3/19

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!

טוען...