תזונה ותוספים האם ניתן להשמין מארוחת חג אחת?⁣

הנושא בפורום 'מחקרים בתזונה ואימונים' פורסם ע"י Mike, ‏29/9/19.

טוען...
  1. 68,167 נק' מוניטין
    0
    Mike

    Mike מנהל אתר מנהל

    Mike
    מנהל
    הצטרף:
    ‏30/7/08
    הודעות:
    88,226
    לייקים:
    10,053
    מין:
    זכר
    הינה, עוד חג בפתח ואתם כבר במתח. לאכול? לא לאכול? הרי אתם תהרסו את כל מה שעמלתם עליו במשך שבועות וחודשים, לא? בואו נבחן קצת מחקרים שבוצעו עם עודף קלורי, לעיתים כזה שצריך להיות מאוד יצירתי כדי להגיע אליו בארוחת חג בודדת. ניטרלי = צריכה קלורית ששווה להוצאה - אדם לא יעלה או ירד במסת השומן אם יצרוך מאזן קלורי ניטרלי.⁣

    1. במחקר מוצלב שבוצע במשך 14 ימים, כל קבוצה קיבלה הנחייה לצרוך דיאטה עתירה בפחמימות או שומן (50% מעל המאזן הניטרלי) . לאחר היום הראשון ההוצאה האנרגטית מפעילות גופנית לא יזומה עלתה בכמה מאות קלוריות.⁣

    ב-14 ימים (!!) של עודף קלורי הגבוה ב-50% מהניטרלי המשתתפים עלו 0.7-0.9% שומן ולערך 1.5 ק"ג שומן. הם העלו גם 1-1.4 ק"ג של מסה רזה, כנראה הרוב נוזלים. המשתתפים עלו פחות מ-1% שומן ב-14 יום של אכילה מסיבית. נסו כעת לאמוד זאת במובנים של ארוחת חג אחת או אפילו 3 ברצף, כמה כבר תעלו, אם בכלל? אם נבצע כאן ממוצע, נגיע להעלאה של 0.05-0.06% שומן ביום (!!!!). אין לזה שום מובן פרקטי, מה גם המספרים הללו זה בדיוק טווח הסטייה של המכשיר שהשתמשו בו למדידה של אחוז השומן (שקילה תת מימית), כך שבפועל יתכן ולא עלו כלל באחוז השומן ב-14 יום של צריכה קלורית מוגברת (וגם אם עלו פי 2 יותר כטווח סטייה כלפי מעלה, זה עדיין מעט מאוד.⁣

    2. במחקר אחר, הביאו לנבדקים תפריט שהכיל 4,500 קלוריות/יום. המשתתפים במחקר העלו בממוצע כ-0.7 ק"ג בעיקר מנוזלים. כנראה שגם אם תאכלו כ-4,500 קלוריות/יום במשך 3 ימים רצוף, הסבירות שתאגרו סך שומן משמעותי שואפת ל-0.⁣

    3. במחקר אחר, המשתתפים צרכו כ-5,000 קלוריות (כ-1,000 גרם פחמימה). נראה שרק ביום ה-3 להעמסת הפחמימות המשתתפים התחילו לאגור מעט שומן. המשתתפים העלו 1.1 ק"ג שומן ב-7 ימים כאשר את רוב השומן העלו ב-3 ימים האחרונים להעמסה (מתוך 7 ימים סה"כ – ז"א אכלו באופן מוגבר 4 ימים ללא הכרה ועדיין לא העלו כנראה שומן(.⁣

    אומנם המחקרים לא מושלמים, אבל אם נחשב שנדרש כ-11,000 קלוריות כדי לאגור 1 ק"ג שומן (מעל הניטרלי), אז אתם כנראה יכולים להסיר דאגה מלבכם שתשמינו מארוחת חג בודדת.⁣

    אופציות להתמודדות:⁣

    1. צום לסירוגין. דלגו על ארוחת הבוקר, תאכלו משהו קל בצהריים ותשמרו את רוב הקלוריות לארוחת חג.⁣

    2. להתאמן באופן מוגבר באותו שבוע – נניח להוסיף עוד 1-2 שעות אירובי/שבוע⁣

    3. את רוב הקלוריות תקבלו כנראה בקינוחים בסוף הארוחה. להגביל למנה בודדת.⁣

    שנה טובה, מתוקה וחטובה מכל צוות LBS

    מקורות:
    https://www.kilogram.co.il/4961/
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7598063
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11126336
    עוד הרבה:
    https://sci-fit.net/overfeeding-study-collection/

    38804_Depositphotos_29647819_l-2015_2.jpg
     
    frozen, אני=] ו-Naveh אוהבים את זה.
  2. 10 נק' מוניטין
    0
    Naveh

    Naveh משתמש מתחיל

    Naveh
    הצטרף:
    ‏3/1/16
    הודעות:
    276
    לייקים:
    11
    מין:
    זכר
    אין ספק שהקלת לנו על המצפון, אלך על אופציה 1 :victory:
     
  3. 873 נק' מוניטין
    0
    אני=]

    אני=] משתמש קבוע

    אני=]
    הצטרף:
    ‏5/2/18
    הודעות:
    1,160
    לייקים:
    704
    מין:
    נקבה
    יפה מאוד, ובהחלט נצרך!
    אני אישית משוגעת על תקופת החגים וכבר שנים שאני יודעת שלא עולה במשקל בתקופה הזו... אבל כיף להיזכר בזה עם מחקרים ;)
    שיהיה חג שמח ושנה טובה ומוצלחת לכולם!
     
  4. 9 נק' מוניטין
    0
    Bolt

    Bolt משתמש מתחיל

    Bolt
    הצטרף:
    ‏15/9/19
    הודעות:
    123
    לייקים:
    9
    מין:
    זכר
    יפה
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!

טוען...