סובבתי את הקרסול, מה לעשות?

הנושא בפורום 'פציעות ספורט ובריאות הגוף' פורסם ע"י Nir Kriger, ‏30/8/19.

טוען...
  1. 356 נק' מוניטין
    8
    Nir Kriger

    Nir Kriger מנהל פורום פציעות ובריאות הגוף מנהל

    Nir Kriger
    מנהל
    הצטרף:
    ‏4/6/19
    הודעות:
    172
    לייקים:
    85
    מין:
    זכר
    "סובבתי את הקרסול FB_IMG_1567164701043.jpg FB_IMG_1567164691153.jpg , מה לעשות?"
    רוב הסיכויים שנקעת את הקרסול, כלומר מתחת (קרעת) במידה מסוימת רצועה. ייתכן במידה רבה גם שהופעל עומס רב על שרירים ו\או גידים ומעורבות שלהם בהחלט צריכה להילקח בחשבון באבחון ובטיפול. הנקעים הנפוצים יהיו סביב הפטישונים - העצמות הבולטות בשני צידי הקרסול כאשר הצד החיצוני נפגע בד"כ, במנגנון של סיבוב כף הרגל פנימה ולמטה. אבל לפני שניגשים לטפל, יש לשלול פגיעה חמורה, ולכן הדבר הראשון שרוצים לבדוק הוא האם יש שבר, ומה חומרתו אם כן.
    הסכנה בפספוס שבר הוא שבשבר מלא (קו שבר משני צידי העצם) עם תזוזה של חלקי השבר, לא יווצר איחוי או שהאיחוי יהיה לא תקין ויגרום למגבלת תנועה ותפקוד עם הרגל.
    ראשית לבדוק אם ניתן להזיז אותה עם כאב קל ואם ניתן לדרוך עליה. אם הצלחת לבצע 4 צעדים זה מקטין משמעותית את הסיכון לשבר.
    (אם לא ניתן, זה עדיין לא אומר שהפגיעה חמורה...)
    במידה ויש אפשרות לקבע באמצעות חבישה אלסטית או נעל גבוהה וקשיחה יחסית ניתן לעשות זאת- הגבלת התנועה והפחתת לחץ ממוקד ממקום הפגיעה בשלב זה מומלצת ותסייע בהפחתת כאב.
    כשתגיעו לקלינאי (אורטופד או פיזיותרפיסט) הוא צריך לבצע סינון נוסף על פי חוקי אוטווה (Ottawa rules) אשר נמצאו כבעלי יכולת לנבא בצורה טובה מתי יש סיכון לשבר (ואז שולחים לצילום כדי לקבל אישור לכך ולהבין מה חומרתו ומאפייניו) ומתי אין חשש ולכן אין צורך בקרינה מיותרת ומידע שלפעמים לא רלוונטי ויוצר נוסבו (מידע חסר משמעות קלינית שפוגע בהחלמה) ובזבוז כספי הציבור.

    לאחר סינון השבר ניתן להתחיל טיפול כבר מרגע האישור.
    עד לפני מספר שנים פרוטוקול RICE הכולל מנוחה, קרח, חבישה לוחצת והגבהת הרגל היה מקובל כטיפול לגיטימי, אך היום יעילותם של חלק ניכר ממרכיביו מוטלת בספק וגישת הטיפול השתנתה:
    מנוחה הפכה למנוחה יחסית, כלומר יש לבצע כמה שיותר תנועה ללא החמרת הכאב באופן ניכר.
    קרח שמטרתו הראשונית הייתה להפחית נפיחות ודלקת נשאר כמשכך כאבים מכיוון שלא נמצא שמשפיע על יתר הדברים.
    חבישה לוחצת אמנם מסייעת בהפחתת תנועה במקום הפגוע ובכך מסייעת בהפחתת כאב אבל פעמים רבות משפיעה באופן זמני על הנפיחות. נראה כי שימוש בטייפ חצי קשיח ("טייפ ספורטאים") ומגן קרסול ("ברייס") עושים את העבודה מעט טוב יותר בהגבלת התנועה בשלב הראשון.
    הגבהה אמנם עוזרת להוריד נפיחות אבל נראה כי ההשפעה זמנית בלבד כי ברגע שהרגליים יורדות למקומן הטבעי הנפיחות עולה שוב.
    אם כן, נפיחות היא לרוב מהלך טבעי בהחלמת הרקמה שנפגעה וכל ניסיון להתמקד בהעלמתה כנראה ייכשל.

    *אז מה עושים?*

    בשלב שעדיין קשה לדרוך על הרגל אפשר להפעיל את הרגל באוויר, ללא נשיאת משקל, ובטווח תנועה שאינו מעורר כאב. ניתן להפעיל התנגדות בהמשך כנגד גומיית התנגדות או כרית. הפעלה של שאר חלקי הגוף שאינם פגועים בהחלט מומלצת ויכולה להקל בשמירה על הכשירות, שיפור מצב הרוח והפחתת הכאב.
    בשלבים העוקבים מעלים את רף הפעילות על פי הכאב, חומרת הפגיעה וזמן ההחלמה הצפוי. שימוש באופני כושר והליכה עם קביים ונשיאת משקל חלקית מאפשרים להתנהל בשגרת היום בצורה בטוחה יחסית. ככל שתחזרו לשגרת היום שלכם יותר מהר ההחלמה שלכם תתקצר, אבל קחו לכם קצת זמן ספייר לכל דבר מכיוון שקשה לעמוד בקצב כשאתם על רגל וחצי...
    בהדרגה עם ירידת המגבלה ביומיום עוברים בשיקום לחלקים ה"גבוהים" של השיקום- דרישות גבוהות יותר אשר מותאמות לפעילות הספורטיבית שאתם רגילים לבצע.
    תופעה נפוצה בעקבות נקע היא ירידה בטווח התנועה של הקרסול, כנראה בעקבות הצטלקות הרקמות שנפגעו ושינויים תחושתיים אשר מובילים לשימוש שונה של השרירים בכף הרגל.
    בעקבות כך תנועת הרגל כולה משתנה.
    הדבר מתבטא בנקעים חוזרים, שינוי במסלול בתנועה של הברך והירך.
    דוגמה מהימים האחרונים- בחור בן 27 שסובל מכאבי גב בביצוע סקוואט, דדליפט וריצה מזה שנה הגיע אליי לאבחון. בבדיקה נמצא חוסר יציבות של הקרסול, ו"קריסה" של כף הרגל הנובעת מהגבלת טווח תנועה בקרסול. כאשר כף הרגל מסתובבת פנימה, היא מושכת את הרגל כולה פנימה ושרירי הישבן באותו הצד נאלצים לעבוד חזק יותר כדי למנוע תנועה זו. התוצאה היא עומס יתר בשרירי הישבן והביטוי לכך הוא כאב באזור האגן העליון והגב התחתון.
    שאלתי אותו אם עבר נקע ברגל הזו, והוא אמר שכן, אבל לפני שנים רבות ולא חשב שזה קשור.
    לשנות תפקוד של רגל שננקעה לפני 5 שנים הוא מסובך יותר מכיוון שבמוח נוצרו תבניות תנועה קבועות, ולשנות אותן דורש תרגול ממושך וסיזיפי.

    *למה נקעים קורים?*

    בגדול, זה עניין של שווי משקל.
    ממה שווי משקל מושפע?
    מהמבנה- מבנה בעל איזון בין קשיחות לתנועתיות יהיה יציב יותר.
    מהדרישות- ככל שהצורך ליציבות סגמנטלית (אזורית) של הקרסול גבוהה יותר כך יש סיכוי שזה יקרה. פעילויות של שינויי כיוון, קפיצות, ומשטח דריכה לא יציב נחשבות לדרישות גבוהות ממפרק הקרסול מבחינת יציבות.
    מיכולת השליטה המוטורית- גם עם מבנה לא יציב במהותו אפשר לפצות בעזרת עיבוד תחושה מהירה ותגובה אינסטנקטיבית לתיקון.
    מהיסטוריה של פציעה קודמת- ככל שזה קורה יותר כך יש סיכוי שזה יחזור על עצמו. ככל הנראה במהלך הנקע יש שילוב של פגיעה ביציבות המבנה ובחיישנים שאחראים על העברת מידע לחוט השדרה על תנועה באזור.

    *איך אפשר להפחית סיכון לפציעה חוזרת?*

    שיקום פיזיותרפי שכולל סקירה של כל המרכיבים והתייחסות לכל מרכיב בנפרד ולתפקוד הנדרש בעתיד.
    אז אם חשבתם שנקע דורש מנוחה עד שלא כואב, תחשבו שוב! יכול להיות שההשלכה תבוא לידי ביטוי בעוד כמה שנים.
    המסר הוא כזה - עברתם נקע - פנו לפיזיותרפיסט שמטפל בספורטאים על מנת שיסייע לכם להחלים במהרה ויוודא שאתם חוזרים לפעילות ללא מגבלה. הזמן הוא פקטור חשוב, אבל לא פחות חשוב הוא מה עושים בזמן ההחלמה, שהוא חלון הזדמנויות שנסגר עם הזמן.
    אם עברתם נקע ואתם צריכים אבחון וטיפול מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר-
    0528245827
    Www.keeponmoving.co.il
    ניר.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏31/8/19
  2. 313 נק' מוניטין
    0
    Devil

    Devil משתמש פעיל

    Devil
    הצטרף:
    ‏7/12/18
    הודעות:
    998
    לייקים:
    264
    מין:
    זכר
    מהי הדרך להחזיר טווח תנועה של נקע שקרה לפני כמה חודשים והחלים כבר?

    יש לך המלצה על תרגילים כלשהם? ואיך בודקים באמת שטווח התנועה נפגע?
     
  3. 804 נק' מוניטין
    0
    Cigano

    Cigano משתמש פעיל

    Cigano
    הצטרף:
    ‏30/1/13
    הודעות:
    909
    לייקים:
    442
    קודם כל תודה באמת על ההשקעה. מעריך.

    דבר שני, זכור לי מימי הצבא עוד שהיינו עושים פקלים של תרגילי יציבות על רגל אחת למיניהם. דעתך? היעילות וכו
     
  4. 356 נק' מוניטין
    0
    Nir Kriger

    Nir Kriger מנהל פורום פציעות ובריאות הגוף מנהל

    Nir Kriger
    מנהל
    הצטרף:
    ‏4/6/19
    הודעות:
    172
    לייקים:
    85
    מין:
    זכר
    יש כל מיני כיוונים שעשויים לסבול ממגבלת תנועה, ויש כמה טכניקות.
    אם זה עניין פשוט זה ייקח 2-3 פגישות פיזיותרפיה ביניהן אתה צריך לקבל הדרכה מפורטת לגבי מה כדאי לעשות.
    כנ"ל לגבי תרגול מניעתי- הוא צריך להתייחס לנקודות החולשה האישיות שלך.
    באופן כללי אני ממליץ לבצע תרגילי כוח ויציבות על רגל אחת במטרה להפחית נקעים.
    מוזמן לצפות בסרטון הדגמה של מטופל שלי
     
    Devil ו-Sergio_Katz אוהבים את זה.

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!

טוען...